söndag 18 juni 2017

Semester

Tjuvstartade sommarledigheten i år. Direkt efter att studenterna hade lämnat skolan tog jag mig ner till Malmö, för att därefter, okristligt tidigt på morgonen, åka från Köpenhamn till Marocko. Fem engelsmän, tre tyskar, två svenskar, en holländare, en dansk, en österrikare, en amerikan och en marockansk chaufför åkte runt och kollade på trollsländor i en vecka. Precis vad jag behövde efter att fått diagnosen utmattningssyndrom, med depression som sekundärt symptom...

Första dagarna var jag inte riktigt närvarande, men blev allt eftersom i bättre skick psykiskt. Tennisarmbågen fortfarande ett elände förstås, men ryggen höll bra. Det var dock förfärligt varmt. Fyrtiofem grader sista dagen var lite mer än vad jag tål egentligen.

Det gick bra med trollsländorna. Vi såg i princip allt vi skulle se och det blev många fina upplevelser. Inget fokus på fåglar, men några nya arter blev det ändå. Vi får väl se om jag orkar blogga om åtminstone sländorna så småningom.

Firat pappas födelsedag idag. Först med mat i människobyn och sedan kaffe och tårta vid kyrkoruinen. Imorgon ska jag vara med systersonen. Ska ta ut honom på trollsländeskådning hade jag tänkt...

2 kommentarer:

Malin sa...

Låter fantastiskt!
Gissning på de röda.. en vandrande ängs och en karmintroll?
Själv lyckades jag springa på två vandrande ängs till idag på annan lokal..

Cuby sa...

Trithemis kirbyi och Trithemis arteriosa.